Komt een vrouw bij de dokter - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Liedeke Morssinkhof - WaarBenJij.nu Komt een vrouw bij de dokter - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Liedeke Morssinkhof - WaarBenJij.nu

Komt een vrouw bij de dokter

Door: Liedeke

Blijf op de hoogte en volg Liedeke

22 Juni 2007 | Duitsland, Berlijn

Met dokters heb ik nooit veel gehad. Misschien komt dat omdat ik er als kind ongeveer wekelijks zat. De ene bronchitis werd afgewisseld door de andere longontsteking. Pas toen ik na ruim een jaar eindelijk mijn zwemdiploma had (als je steeds ziek bent schiet het niet erg op met die zeven meter onder water) en mijn amandelen waren geknipt, was de ellende voorbij. Sindsdien ben ik er nauwelijks nog geweest. Twee gebroken vingers en de jaarlijkse griepprik, dat is het wel zo ongeveer.

Behalve als ik om wat voor reden dan ook in den vreemde ben. Dan haal ik een heel jaar gebrek aan klachten in. In Beieren word ik door een eng insect gestoken, in Weimar heb ik een oogontsteking. Limburg was al eens het decor van een onverklaarbare en op dat moment helaas niet op te lossen zonneallergie en in Rome ging ik door mijn enkel. Een paar weken terug in Lourdes tenslotte, moet ik zoveel gelopen hebben, dat ik tegen ontstoken aanhechtingsspieren in mijn knieën aanzat. Zo her en der in Europa heb ik dus al de nodige dokters gezien.

En gelukkig heb ik nu ook Berlijn aan mijn lijstje kunnen toevoegen. Want sinds een paar weken heb ik wederom iets met mijn oog. En toen ik een paar dagen geleden constateerde dat ik er elke dag slechter mee zag, leek het me tijd voor actie. En zo kwam ik woensdagmorgen bij de oogarts terecht.

Want in Duitsland sla je het station huisarts meestal over en ga je direct naar de specialist. Een zere pink is al een bezoekje aan de orthopeed waard. En wie buikpijn heeft laat zich uitvoerig onderzoeken door de internist. Je kunt nooit weten, vinden ze hier. Bovendien kan de specialist je, als je er dan toch bent, meteen wel even helemaal doorlichten. Weet je meteen hoe het staat met alle 100.000 andere ziekten die je mogelijk onder de leden hebt. Al deze artsen voeren gewoon praktijk aan huis. Wat mij toch even de wenkbrauwen deed fronsen toen ik een tijdje geleden langs de praktijk van een chirurg kwam.

Een ander bijzonder detail is dat er in Duitsland ziektes voorkomen die we in Nederland helemaal niet kennen. Iemand wel eens last gehad van een Hörsturz? Dat je dus zomaar van het ene op het andere moment helemaal niks meer hoort? Is in Duitsland een redelijk normaal verschijnsel. Omgekeerd bestaat de burn-out in Duitsland weer niet. En van RSI heeft hier schijnbaar ook nooit iemand last. Ik stel voor dat we inentingen niet meer alleen beperken tot enge landen in Afrika. Aan beide zijden van de grens zijn de medische gevaren vele malen groter.

Met mijn pijnlijke, halfblinde oog zat ik dus afgelopen woensdag bij de oogarts. De wachtkamer was gevuld met zichtbaar veel ernstiger oogklachten, maar goed, je kunt dus nooit weten. En daarom werd ik door maar liefst drie verschillende deskundigen onderzocht.
Zodat ik nu weet welke enge ziektes ik allemaal niet heb, en wat mijn ogen de komende tien jaar wel of niet voor mij in petto zouden kunnen hebben. Heel fijn. Maar willen de voorgeschreven oogdruppels hun werk gaan doen alsjeblieft? Dan hebben we tenminste één probleem opgelost. De komende tien jaar laat ik me dan nog wel eens nakijken op die duizend andere.

• 22 Juni 2007 - 10:23

Els:

In het land der blinden is éénoog koning. Maar Liedeke, wat had je nu met je oog dan?

• 22 Juni 2007 - 11:38

Fetsje :

Els stelt een goede vraag!

Ik ben het trouwens een lange tijd met de Duitsers eens geweest dat de drukte om RSI gewoon een modeverschijnsel was. TOT... ik nu soms echt pijnlijke vingers heb als ik de hele tijd heb getypt! De moderne maatschappij (de overstap naar een laptop) heeft mij blijkbaar ook al tot een zwak mens gemaakt :(

Goed trouwens dat er je al zo snel je weblog hebt bijgewerkt! Sterkte met het oog! x

• 22 Juni 2007 - 15:37

Liesbeth :

Er is weinig vervelender dan last van je oog hebben. Heb je er al een mooi piratenlapje op zitten om het rust te geven? :) Ik hoop dat de druppels werken, houd ons op de hoogte!

Liefs,

Liesbeth

• 23 Juni 2007 - 23:13

Karly:

Haha, Thesje! Eigenlijk is het helemaal niet om te lachen, maar je schrijft er wel een leuke blog over! Wat een toestand! Om er maar eens quote uit Pittige Tijden tegenaan te gooien ;)Hoop dat de druppels hun werk gewoon netjes doen, want halfblind in Berlijn rondstrompelen is ook niet alles... Ik zweet lekker verder hier in warm Guatamala. Morgen weer ruines bekijken en dan door naar mooie watervallen en meren, ben benieuwd! Mail je trouwens snel! Promise! Kus, Karlijn

• 24 Juni 2007 - 13:31

Anneke:

Misschien kun je de ooit zo aanbeden Syb van der Ploeg eens om raad vragen. Die man weet immers prima hoe je 'blindelings' door het leven kan gaan.
    Of anders misschien een pleister op een van je brilglazen plakken...haha!!!
    Beterschap, hopelijk wordt het gauw wat beter.

Liefs Anneke

• 25 Juni 2007 - 13:55

Thialda:

Hee Liedeke,

kijk ik een tijdje niet (de email alerts doen het nog steeds niet), staan er weer twee berichten op! Leuk om te lezen allemaal en laten we maar hopen dat je nooit geopereerd hoeft te worden, al helemaal niet in de achtertuin van zo'n Duitse chirurg. Fetsjes gevecht tegen het scriptiemonster klinkt mij zeer bekend in de oren (soms is zo'n Hörsturz best wel welkom...). Zit vandaag bijv de hele dag al VN-documenten op te zoeken in de heerlijke VN-zoekmachine. Bleeeegh! Dan de boel printen, lezen en weer van voren af aan beginnen, want langer dan een dag voor zo'n scherm houd ik ook niet vol. Typen, à la, maar teksten scannen...? Nou goed, zure appels, daar doorheen bijten en wat dies meer zij. ;-)

Liefs!

• 25 Juni 2007 - 19:29

Evelien:

hoi liedeke,
    Niets is vervelender dan ziek zijn of iets raars hebben terwijl je niet helemaal thuis bent. Beterschap met je oog, het zal allemaal wel goed komen (tenslotte had je niets engs, anders had je dat inmiddels wel gehoord!).
    Overigens: Burn-out kennen ze volgens mij inmiddels wel, hoor. Jonas' zijn moeder heeft bijvoorbeeld een therapieklasje met overspannen gefrustreerde docenten (docenten schijnen burn-out-mensen bij uitstek te zijn). Ik weet alleen niet of het een officieel erkende (lees: verzekerde) ziekte is... dat is RSI geloof ik niet.
    Fijne tijd nog in Berlijn, heb helaas geen tijd meer om je nog op te komen zoeken (heb weer een druk zomerprogramma...)

greetz, evelien

@Fetsje: Sterkte met de RSI, afwisseling is het devies geloof ik, maar dat wist je vast al.
    @Thialda: succes met je scriptie!

• 27 Juni 2007 - 16:48

Karien:

Wat een gedoe allemaal, hoop dat de druppeltjes hun werk ondertussen doen. Zelf heb ik ook al regelmatig bij een buitenlandse dokter of apotheek gestaan, dus ik ken het systeem....BTW de enkel in Rome was natuurlijk vooral heel gezellig, want in een rolstoel door het Vaticaans museum worden gescheurd door verschillende mensen kan niet iedereen!!!! Sterkte ermee KUS

• 28 Juni 2007 - 18:01

Rosanne:

Hai Liedeke,

Je verhaal is weer komisch, maar de inhoud natuurlijk een stukje minder. Hoe is het inmiddels met je oog? Werken de druppels? Beterschap!

Enne, plotsdoofheid komt in Nederland zeker ook wel voor hoor. In Nederland zijn er 9000 plots/laatdove mensen, tegenover 10000 doofgeboren mensen.. even ter info ;-)

Tot over 1,5 week bij de bruiloft van Dorine en Stephen! Leuk om je dan weer 'live' te spreken.

Liefs, Rosanne