Opvoedkunde - Reisverslag uit Berlin, Duitsland van Liedeke Morssinkhof - WaarBenJij.nu Opvoedkunde - Reisverslag uit Berlin, Duitsland van Liedeke Morssinkhof - WaarBenJij.nu

Opvoedkunde

Door: Liedeke

Blijf op de hoogte en volg Liedeke

19 Juni 2006 | Duitsland, Berlin

Elke opvoeding kent zo zijn kernpunten en in de mijne was één daarvan dat je als Nederlander nooit, maar dan ook helemaal nooit voor Duitsland kunt zijn wat voetbal betreft. Heeft allemaal niets met de Tweede Wereldoorlog te maken, maar met de verloren WK-finale van 1974 des te meer. Hoewel die ruim 9 jaar voor mijn geboorte plaatsvond ken ik de beelden maar al te goed en vooral ook het voetbaltrauma dat mijn vader daar tot op de dag van vandaag aan heeft overgehouden. Dat de grote Duitse voetbalafkeer dan ook in de opvoeding verwerkt is, is niet meer dan logisch. En in dat opzicht is die opvoeding dan ook geslaagd.

En dan zit je opeens tijdens een WK in het hol van de leeuw, of beter adelaar. Een dubbeldiep hol nog wel, aangezien Duitsland én meedoet én het WK hier plaatsvindt. Hoe moet dat met gewetensnood en al die dingen meer?

Je begint maar eens met een flinke dosis landverraad, want de wedstrijden van Duitsland heb ik tot dusver met bovenmatige interesse gevolgd, vooral wat er gebeurd na afloop. Vuurwerk wordt ontstoken, auto’s rijden toeterend rond en woensdagavond liep een menigte schreeuwen door mijn straat: ‘Berlin, Berlin, wir fahren nach Berlin’. Jongens, daar zijn jullie al. En gezien het verloop van de wedstrijd, met die ouderwetse Duitse portie geluk, sluit ik een gang naar Berlijn ook helemaal niet uit. Voetballen als een krant, maar wel winnen. Zoals ik laatst ergens las: ‘Van Duitsland heb je pas gewonnen als de spelersbus de stad uit is. En dan moet je nog oppassen dat ze niet omdraaien en alsnog de bal in de goal schieten’. Zo is het maar net.

Daarnaast was ik natuurlijk goed Oranje aanwezig bij de Brandenburger Tor om op de speciale Fanmile wedstrijden van Nederland te kijken. De eerste keer was dat met de familie Bonenkamp. Anneke en Paul kwamen vrijdag langs met inbegrip van Dries, Daan en Teun. 3 dagen vol zon, voetbal en een zeer divers programma volgden! Natuurlijk een rondje langs alle highlights die deze stad te bieden heeft, en ondertussen de nodige terrasjes. Met Daan en Dries heb ik zaterdagavond het Berlijnse uitgaansleven nog verkend en met Anneke, Paul en Teun ben ik zondagavond eindelijk eens aanwezig geweest bij een prachtig concert van de Berliner Philharmoniker. De wedstrijd van Nederland op zondagmiddag hebben we gekeken met een behoorlijke hoeveelheid andere Nederlanders, Serviers en nog duizenden andere voetbalfans van overal. Vrijdag ben ik ook bij de Brandenburger Tor begonnen aan de tweede wedstrijd van Nederland, maar helaas begon het halverwege de wedstrijd ontzettend te regenen en te onweren. Gauw een kroeg in, en wat voor één…nooit geweten dat Duitsers zo anti-Nederlands zijn! Zoals je in Nederland vaak genoeg opmerkingen hoort over dat vreselijke Duitsland, zo was hier het ‘Scheisse Holland’ niet van de lucht. Eén man was zelfs zo gepikeerd dat hij na de 2-1 overwinning voor Nederland hevig ontstemd de kroeg uit beende. Toen ik tegen een uurtje of 10 naar huis fietste kreeg ik nog opmerkingen naar mijn hoofd.

Wat Nederlanders hebben met ’74 hebben Duitsers wellicht met ’88. Of met het spuugincident van Frank Rijkaard. De frustraties zijn hier in ieder geval niet minder. Nog steeds beginnen de Duitsers te glunderen als ze vertellen over het liedje ‘Ohne Holland fahren wir ins WM’ dat hier 4 jaar geleden de hitparades haalde. Of de veelbezochte website ‘Ihrseidnichtdabei.de’ die toen ook in de lucht was, en waar je caravans kapot kon schieten. Zo langzamerhand raak ik in ieder geval nieuwsgierig naar de gemiddelde opvoeding aan deze kant van de grens…

  • 19 Juni 2006 - 07:37

    Liesbeth:

    Ooohhh, wat herkenbaar!!! Mij zul je als Nederlandse ook NOOIT met ook maar het kleinste duitse fanartikel zien, zelf al ligt Nederland eruit! Hier hebben de internationale studenten zich massaal bij Duitsland aangesloten, maar mij krijgen ze niet! :P
    Dat 'wir fahren nach Berlin' komt mij ook zeer bekend voor, maar he, wij kunnen dat natuurlijk even goed zingen!
    Enneh, ken je deze al? Waarom was Nederland er eigenlijk niet bij in Zuid-Korea? .... omdat je dat met de caravan niet kunt bereiken!

    Veel plezier nog daar in alle WK-gekte! Als ik nog tijd vind, en jij het goed vind, kom ik nog een keertje langs voor een wedstrijd (kwartfinale of finale), want daar Berlijn is vast het toppunt van WM-Fieber.

    Liefs,

    Liesbeth

  • 19 Juni 2006 - 20:46

    Karien:

    Hoi liedeke, leuk om die foto's van de familie te zien in duitsland!
    Jammer dat we niet samen naar een wedstrijdje kunnen kijken, maar ik denk dat jij ze ook zonder mij hard genoeg zal aanmoedigen (daarnaast kijken wij vaker naar de CL)! Ze zullen jou toch eerder horen dan mij, alhoewel ik wel flink mijn best doe om je te overschreeuwen. Geniet nog even van Duitsland in Hollandse sferen, want je weet nooit hoelang het duurt! KUS

  • 20 Juni 2006 - 19:14

    Günter:

    haaa liedeke, het doet me erg veel deugd dat ik nu zelf een rol speel in een verhaal op je site, en ik moet zeggen: Daan en ik komen er goed van af, haha!

    Nog even een inhoudelijke reactie op het Duitse anti-Nederland-gevoel. Ik vermoed dat de Duitsers zich in deze economisch onzekere tijden laten leiden door helden van weleer. En dat is deze keer niet Angela Merkel of Helmut Kohl, en zelfs niet der Kaiser Franz... nee, het is Günter Netzer, die na Nederland-Ivoorkust geen goed woord voor oranje over had. Helaas...

  • 20 Juni 2006 - 22:30

    Dein Vater:

    Heb ik het weer gedaan, zeker?

  • 23 Juni 2006 - 21:16

    Daan:

    Uiteraard Hans, maar dat mag inmiddels geen verrassing meer zijn...

  • 24 Juni 2006 - 21:21

    Evelien:

    Wat worden mensen toch nationalistisch van voetbal! Grappig dat de Duitsers (wanneer het voetbal betreft) ook zo'n hekel hebben aan de Nederlanders... ik had altijd het idee dat alleen de Nederlanders zulke rare gevoelige tenen hadden! Ik ben inmiddels zodanig 'verduitst' dat ik zowel voor Nederland als voor Duitsland ben... De Duitse Mannschaft speelt gewoon erg goed, dus van mij mogen ze winnen, evenals het Nederlandse elftal, ook al heeft deze nog niet echt laten zien wat ze waard zijn.
    Ik moet gewoon lachen om deze gevoeligheden en grappen die er mee gemaakt worden. Nu heeft voetbal mij ook nog nooit echt geinteresseerd (blijft een spelletje om een stompzinnige bal) en kijk vol verbazing naar Nederlanders met oranje Unter- dan wel Nederhosen, rare Heinekentoeters en niet te vergeten de binnen no time uitverkochte Wuppies van de Appie Happie...
    Na dit 'genuanceerde stukje' rest mij enkel nog te zeggen:
    Veel plezier nog!
    greetz, evelien

  • 29 Juni 2006 - 08:18

    Marlous:

    Ha die Thes!
    Wilde even weten hoe het met je is? Lukt het allemaal een beetje met de taalcursus? (Druk-druk-druk) Leuke foto's van de dagen met de familie Bonenkamp! Zo te zien was het erg gezellig! Ook op Anne's site heb ik leuke foto's gezien van de week dat zij en kim er waren! Gister was ik in Utrecht, feestje van Anne. Erg gezellig! Afgelopen zaterdag waren er nog opmerkelijke mensen in Merlijn trouwens... Ik noem geen namen...Haha! En wat staat er zoal nog meer op je planning de rest van de week? Tot gauw! Good goan! Liefs, Lous

  • 02 Juli 2006 - 20:07

    Opa:

    Op deze hete zondagavond vanuit de A.M. de Jongstraat een hartelijke groet van Opa. Elke dag is er wel een momentje dat ik even aan je denk.

  • 03 Juli 2006 - 21:01

    Anneke:

    Wellicht is de laatste zin van je verhaal een mooie reden om je verblijf in Duitsland nog eens over te doen. Een mogelijke titel voor je scriptie: De duitse opvoeding (en het anti-nederlandse gevoel daarbinnen)in de periode 1974 - 2006... Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlin

Liedeke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 44422

Voorgaande reizen:

02 Januari 2007 - 02 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: